Krátke zamyslenie nad podstatou sviatku sv. Valentína
13. 7. 2010
Dnešná skomercionalizovaná postmoderná doba prináša do nášho života množstvo liberálnych nezmyslov, ktorých podstatou je naháňanie ziskov obchodníkom a obchodným spoločnostiam.
Vákuum v tržbách medzi Vianocami a Veľkou nocou sa snaží nahradiť zvýšenými tržbami skomercionalizovaný sviatok sv. Valentína, ktorý nemá žiadnu kresťanskú podstatu. Zneužitie legendy o svätom Valentínovi - starokresťanskom mučeníkovi z antických dôb panovania cisára Claudia II. patrí medzi to najohavnejšie, čo dokázali určité protikresťanské sily vo svoj prospech využiť. Katolícka a ani pravoslávna cirkev nevenovali a ani nevenujú pamiatke tohto svätca veľkú pozornosť. Ani kresťanská cirkev po milánskom edikte si na svätého Valentína nejako osobitne nespomínali. Určite všetci si vážime jeho odvahu vyznávať kresťanské náboženstvo v čase prenasledovania kresťanov v starom Ríme, ako aj silu tajne sobášiť mladých ľudí v čase, keď to cisár Claudius II. z pragmatických potrieb zakázal.
Skôr by si zo svätého Valentína mali brať príklad tí, ktorí sa zdráhajú vstúpiť do manželského stavu, žijú v hriechu a nechcú mať deti. Tí, ktorí uprednostňujú život v hriešnom predmanželskom sexe a miesto príchodu dieťaťa na svet volia interrupciu. Práve v čase, keď Slovensko a celá Európa vymiera a zaplavujú nás moslimskí imigranti z Ázie a Afriky, ktorí svojou natalitou menia obraz kresťanskej Európy !
Sviatok sv. Valentína vychádza z deformovanej a upravenej legendy o sv. Valentínovi a má anglosaské pozadie vzniku. Až niekoľko storočí po smrti starokresťanského mučeníka sa táto legenda v modifikovanej podobe vynorila na svetlo. Prešlo pár storočí ďalej a ziskuchtiví obchodníci v USA a v krajinách západnej Európy z nej urobili možnosť, ako sa dobre nabaliť a zneužiť určite úprimné city zaľúbených ľudí. O to alarmujúcejšie je to, že k týmto odporným praktikám bola zneužitá osobnosť svätého Valentína. Pritom svätého Valentína považujeme za orodovníka v čase morových epidémií, pri bolestiach brucha a hlavy.
Takže ide o situácie, ktoré s nasladkastou atmosférou a plytkým sentimentalizmom, ktoré dodáva tomuto pseudosviatku bulvár, nemajú nič spoločné. Ide aj o biznis obchodných spoločností, ktoré sa zaoberajú pastovaním a predajom kvetov v čase, keď ich ceny na trhoch v zimnom čase sú pomerne vysoké. Po ústupe osláv Medzinárodného dňa žien, ktorý sa masovo oslavoval najmä v minulosti, je to dôvod na lepšie zárobky z predaja kvetov. Prečo sa takýto sviatok neoslavuje napríklad v máji, keď by na to bolo podstatne viac dôvodov ? ale v máji sú ceny kvetov nižšie a okrem toho je to obdobie, keď kvitnú jarné kvety aj krajinách mierneho podnebného pásma.
Asi najdôležitejším faktom zostáva, že sviatok svätého Valentína v jeho nekresťanskej a skomercionalizovanej podobe je prejavom masovej amerikanizácie a najmä globalizácie sveta. Ako nákazlivá choroba sa tlačí tento pseudosviatok do všetkých krajín sveta. Viac ako kresťanské korene sa spája s pohanskými bôžikmi, ktorých podoby sa nachádzajú na fotografiách a dekoráciách, ktoré sú spojené s týmto sviatkom. Veď práve pohanký bôžik amor ( Eros ) bol spojený s pohanským cisárom Claudiom II., ktorý poslal sv. Valentína pod katovu sekeru ! Je to všetko akési pomýlené, ale účelovo. Oslavám tohto sviatku robia reklamu aj médiá. V nemenovanom týždenníku boli dokonca tí, ktorí odmietajú oslavovať sviatok sv. Valentína označení za ľudí z vidieka, so základným vzdelaním, atď.
Nepripomína nám táto selekcia ľudí aj kastovanie voličov v predvolebných prieskumoch. Tí, ktorí nevolia tie správne kozmopolitné a proeurópske strany musia a priori pochádzať z vidieka a musia mať nižšie vzdelanie ?
Preto za jediný správny postoj možno označiť len ten, že oslavy tohto skomercionalizovaného sviatku budeme ignorovať. Ak mám niekoho úprimne rád, mám ho rád iba 14. februára ? Lásku k milovanej osobe môžeme prejaviť počas celého roka a nepotrebujeme k tomu umelo implementovaný pseudosviatok z USA. A ak si chceme uctiť pamiatku starokresťanského mučeníka svätého Valentína, môžeme sa k nemu v tento deň pomodliť počas návštevy kostola.
Kliment Uhrecký
|